fredag 23. september 2011

Jakt tur

Idag var jeg på en liten treningstur med Røya , hun har hatt det riktig gøy idag :)
hun har støkket tre ganger på rype og hatt ettergang samtidig som hun gjødde for full hals .  på hjemturen tok hun løst på en hare og hadde seg en fem minutters los, haren kom forbi meg på 15 meters hold. jeg fikk stoppet henne og hun fikk litt kjeft før jeg koblet henne og gikk ned fra fjellet.
Dette høres nok ikke bra ut for de fleste men jeg tar det med stor ro. Jeg har opplevd det før . hun minner meg om den gamle hunden min Mika som også løp etter på støkk i begynnelsen og halset. dette går over ,og akkurat nå gir jeg ikke noe straff for det, straffer man hunden for hardt i trassalderen,ja så får man en hard hund, vi har det ikke travelt, for hunden kommer til og bli en fenomenal jakthund med den jaktlysten hun har vist til nå, det er bare og være litt tålmodig og vente på første standen,
så til det positive,hun har søkt veldig bra idag og holdt god kontakt. søket er faktisk noe av det beste hun har prestert til nå.  hun har brukt vinden på en glimrende måte og fått med seg mye terreng. nå blir det noen dagers hvile på Røya, med litt dresurtrening.
i morgen blir det støkkjakt på kapperfjellet sammen med Gunnar klemetsen:)

Ingen kommentarer: